KOLONISTEN VAN CATAN SPELEN - SPELREGELS & STRATEGIE

Kolonisten van Catan is een bekend bordspel dat al in menig thuis te vinden is. Echter, een groot nadeel van dit spel is dat je het altijd met drie of meer spelers dient te spelen. Daarom zijn de makers van Kolonistan van Catan met een spelletje gekomen dat wél met twee spelers te spelen is. En laat dit nou toevallig een kaartspel zijn. Het kaartspel is enigszins te vergelijken met het bordspel omdat het bij beide spelletjes gaat om het aanleggen van dorpen welke je moet betalen met grondstoffen. Het kaartspel gaat echter heel anders in z'n werk dan het bordspel.

KOLONISTEN VAN CATAN SPELEN - SPELREGELS & STRATEGIE

HOE VERLOOPT HET SPEL?

Beide spelers krijgen enkele kaarten en kunnen daarmee hun vorstendom bouwen. Er zijn twee dobbelstenen waarmee je elke beurt gooit: een gebeurtenis dobbelsteen kan positieve of negatieve gebeurtenissen teweegbrengen die van invloed (kunnen) zijn op de hoeveelheid grondstoffen van beide spelers. De andere dobbelsteen, de opbrengst dobbelsteen, brengt grondstoffen op. Door middel van ruilen kan een vorstendom worden uitgebreid. Degene die het eerst aan twaalf zegepunten bezit, is de winnaar.

UITGEBREIDE SPELBESCHRIJVING

Allereerst dienen er enkele zaken worden voorbereid alvorens met het spel kan worden begonnen.

  • Neem de kaarten met het schild op de rugzijde. Dit zijn er 18. Elke speler krijgt 9 kaarten met hetzelfde schild. Dit zijn de kaarten die het eigen vorstendom gaan bepalen. Elke speler plaatst een straat met tekstkaders in het midden en een dorpje aan beide kanten van die straat. Elk dorp is overigens 1 punt waard, dus de spelers beginnen beiden met twee punten. Wie het eerst 12 punten heeft gehaald, heeft gewonnen.

  • Elke speler begint met één van alle grondstoffen (erts, graan, goud, hout, leem en wol). Onder aan elk kaartje staat hoeveel van een bepaalde grondstof je hebt.

  • In de het volgende overzichtje zie je hoe je de 6 grondstof kaarten op de tafel dient te plaatsen.
    X = straat O = Dorp G = Grondstofkaart

    G   G   G
      O X O  
    G   G   G
  • Alle overige kaarten worden op basis van symbool op de rugzijde gesorteerd. Dit worden 6 verschillende stapels.
    → De vijf kaartenstapels met symbolen worden naast elkaar tussen de spelers in op tafel gelegd. Dit zijn Gebeurtenissen, Straten, Steden, Nederzettingen en Landschappen.
    → De overige stapel heeft geen symbool op de rugzijde. Deze stapel mag in 5 gelijke ministapeltjes worden verdeeld. Deze stapels mogen naast de reeds geplaatst vijf kaartenstapels worden geplaatst. Deze laatste ministapeltjes zijn uitbouwstapels.

  • Het is nu de bedoeling dat er handkaarten worden uitgezocht. Beide spelers kiezen één eigen stapeltje uitbouwkaarten en hier kiezen ze drie kaarten uit. Dit zijn de speelkaarten.
    → De rode kaarten kun je pas gebruiken als je een stad bezit. Deze zijn dus nog niet zo handig in het begin.
    → De gele kaarten zijn actiekaarten. Deze mogen pas gespeeld worden als allebei de spelers drie punten hebben.
    → De groene kaarten mogen boven of onder aan een stad of dorp worden gebouwd.

HET SPEL BEGINT

Een speler mag nu met allebei de dobbelstenen gooien. Op één dobbelsteen staat een symbool. De bijbehorende opdrachten dienen door beide spelers opgevolgd te worden. Er zijn verschillende symbolen met elk hun eigen impact.

→ Knots = Roofoverval. Wie meer dan zeven grondstoffen bezit, moet alle erts en wol inleveren.

→ Zon = Goed jaar. Iedere speler ontvangt een grondstof naar keuze.

→ Ridder = Riddertoernooi. Allebei de spelers tellen de rode getallen (toernooipunten) op de ridderkaarten op. Wie de meeste punten heeft, krijgt één grondstof naar keuze. Bij gelijkspel krijgt niemand iets.

→ Molen = Handelsvoordeel. De speler moet in ieder geval een stad bezitten alvorens hij de molen kan bezitten. Wanneer iemand de molen bezit, dan mag deze een grondstof naar keuze afpakken van de tegenstander.

→ Vraagteken = Gebeurtenis. De speler die heeft gegooid kiest de bovenste kaart van de gebeurtenissen stapel. De aanwijzingen worden voorgelezen en opgevolgd. Daarna gaat de kaart naar de onderkant van de stapel. Als de gebeurtenis er voor zorgt dat een speler meer dan 3 kaarten in de hand heeft, dan mag deze zelf kaarten weggooien. De overtollige kaarten mogen onder één van de uitbouwstapels worden geschoven.

De normale dobbelsteen geeft een cijfer aan. Bij beide spelers correspondeert één grondstof met dit cijfer, dus beide spelers mogen hun grondstof bijnemen. Let op: je kunt maximaal drie van één grondstof hebben.

DE VOLGORDE VAN ACTIES IN HET SPEL

  1. De gebeurtenissen die zijn gedobbeld moeten worden uitgevoerd door beide spelers.

  2. De grondstoffen die de andere dobbelsteen opbrengen, mogen geïnd worden door beide spelers.

  3. De speler die aan de beurt is, mag één of meerdere actiekaarten spelen.

  4. De speler die aan de beurt is, mag grondstoffen ruilen. Ook kan hij of zij het vorstendom uitbreiden.

  5. Nadat alle kaarten gespeeld zijn, mag de speler die aan de beurt is zijn eigen handkaarten aanvullen tot drie. Dit kan op twee manieren. Je kunt de bovenste kaart van één van de vijf opbouwstapels nemen. Wil je liever kiezen? Betaal dan twee grondstoffen naar keuze en je mag één stapel doorzoeken en er een geschikte kaart uitkiezen. Wanneer je meerdere kaarten mag bijnemen, dan moet je per kaart beslissen of je deze gratis neemt of dat je koopt.

KAARTEN RUILEN

Het is mogelijk om aan het einde van de beurt, indien je géén kaarten mag bijnemen, één kaart te ruilen. Je schuift jouw kaart onder één van de opbouwstapels en kan één kaart uit de stapel nemen (bovenste = gratis, zelf kiezen = betalen).

WAAR MOET JE OP LETTEN TIJDENS HET SPEL?

Tijdens het spel dien je op twee zaken altijd goed te letten.

→ Wie heeft de grootste riddermacht, ofwel het meeste aantal ridderpunten? Deze speler ontvangt de ridder die staat voor één punt.

→ Wie heeft de grootste handelsmacht? De speler die een stad bezit én méér punten dan zijn tegenstander, heeft de grootste handelsmacht. Deze speler ontvangt de molen die staat voor één punt.

Als er een gelijke stand is, dan worden de molen/ridder aan de kant gelegd.

HOE WORDT DE WINNAAR BEPAALD?

Zodra een speler 12 punten heeft behaalt, dan is het spel ten einde.

LEUK, SPANNEND EN VERSLAVEND

Het spelletje is erg leuk en spannend, en ze hebben absoluut een goede slag geslagen door Kolonisten van Catan op deze manier beschikbaar te maken voor twee personen. Er zijn natuurlijk veel gezinnen van twee personen, of gezinnen met jonge kinderen waarvan de ouders 's avonds nog lekker een potje willen kolonisten van catan'nen. Het is dus absoluut de moeite waard om dit kaartspelletje aan te schaffen. Wij hebben enkele betrouwbare en voordelige aanbieders van Kolonisten van Catan voor je geselecteerd.

Alle blogcategorieën
Best bekeken