TOEPEN - SPELREGELS & STRATEGIE

Je kent het vast wel: toepen. Het bekende drinkspelletje / kroegspelletje waarbij het de bedoeling is om de vierde (en tevens laatste) “slag” te winnen. Toepen kan gespeeld worden met tussen de twee en acht spelers, maar het leukste is om met vier á vijf spelers te spelen. Het spelletje wordt gespeeld met Piketkaarten. Dit betekent dat alleen de zeven en hoger meedoet met het spel. De kaarten 2 t/m 6 doen dus niet mee.

TOEPEN - SPELREGELS & STRATEGIE

WAARDE VAN DE KAARTEN

De waarde van de kaarten is iets anders dan normaal. De boer is namelijk het laagste en de 10 het hoogst. De waarde reeks gaat namelijk als volgt, van laag naar hoog: Boer – Vrouw – Heer – Aas – 7 – 8 – 9 – 10.

HOE GAAT HET SPELLETJE IN ZIJN WERK?

Er wordt dus gespeeld met 32 kaarten. De deler schudt het dek goed, en geeft elke speler vier kaarten (2 x 2). Vervolgens mag de speler na de deler uitkomen. Het uitkomen bepaalt de kleur van die specifieke ronde. Stel dat speler A een harten 7 oplegt. Het is dan aan de overige spelers om kleur te bekennen. Degene die deze ronde de hoogste Harten kaart oplegt, wint de slag en mag de daarna uitkomen met een nieuwe kaart. Kan een speler geen kleur bekennen? Dan mag er een willekeurige andere kaart opgelegd worden.

Heb je goede kaarten en denk je dat je daarmee de laatste slag gaat winnen? Dan mag je op elk willekeurig moment in het spel 'kloppen'. Dit betekent dat je deze ronde niet voor één, maar twee strafpunten speelt. De overige spelers dienen dan per direct te bepalen of ze meegaan of passen. Wanneer ze meegaan, dan speelt men voor twee strafpunten. Alle mensen die passen, krijgen één strafpunt en mogen niet meer meespelen deze ronde.

OVERKLOPPEN

Heeft er al iemand geklopt, en denk je toch dat jij degene bent die gaat winnen? Dan kun je overkloppen. Dit werkt hetzelfde als bij kloppen, alleen kost passen dan twee punten en speelt men voor drie. Je kunt overkloppen tot het maximale aantal strafpunten. Sta je op 2 en gaan jullie tot 10? Dan kun jij dus voor 8 punten overkloppen. Staat iemand anders op 1, dan kan diegene tot 9 punten overkloppen. Overigens kun je niet over jezelf heen kloppen. Je dient dan eerst te wachten tot iemand anders overklopt, en dan pas kun jij daar weer overheen kloppen.

DE WINNAAR

Degene die de allerlaatste slag (vierde slag) van een ronde wint, wint deze ronde. De overige spelers krijgen strafpunten en de winnaar krijgt niks. Meestal wordt gespeeld tot bijvoorbeeld 10 of 15 strafpunten. Zodra een speler dit puntenaantal heeft bereikt, mag deze niet meer meespelen. Zo kan men doorgaan tot er uiteindelijk één winnaar overblijft.

EXTRA REGELS

Kans op toep: In principe is “toep” het hebben van vier dezelfde kaarten. Wanneer je drie dezelfde kaarten hebt en één andere kaart, dan heb je kans op toep. Je mag dan de vierde kaart met de blinde zijde naar boven neerleggen en een nieuwe kaart pakken. Heb je toep? Dan win je het hele spel meteen. De kans is echter heel klein. Kans op toep mag je maar één keer per ronde spelen en je mag hierbij niet bluffen.

Vuile was: Wanneer je drie plaatjes en een 7 hebt óf vier plaatjes, dan heb je vuile was. In dit geval mag je je hele hand inruilen voor een nieuwe hand. Je zegt dan “Vuile was!” en legt de kaarten met de blinde zijde naar boven neer. Je neemt dan 4 nieuwe kaarten van de stapel.
Het is mogelijk om te bluffen: je zegt dan dat je vuile was hebt, maar eigenlijk heb je deze niet. Elke andere speler mag daarom jouw vuile was omdraaien om te checken of het echte vuile was is. Is dit wel het geval, dan krijgt iedere speler die besluit om te “kijken” één strafpunt. Is het bluf? Dan krijgt de bluffer “straf”. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat de speler deze ronde niet mee mag doen en automatisch het maximale aantal strafpunten van die ronde ontvangt. Of de speler moet meespelen met zijn nep-vuilewas kaarten.

Alle blogcategorieën
Best bekeken